JOHANNEKE LAMORAAL WICHERS | BEELDEND KUNSTENAAR

werkover mijcontact

OVER MIJ

Werken met kinderen

Als beeldend kunstenaar in het onderwijs geef ik verschillende workshops op het gebied van nieuwe media, zoals films maken, en werken met lichtbakken. Hierbij staat voornamelijk centraal dat de creativiteit van kinderen sterk moet worden geprikkeld. Afgelopen periode heb ik workshops gegeven op de Slootermeerschool, OBS de Punt, de Vlaamse Reus en de Mijlpaal aan kinderen uit de kleuterklas en groep 3/4. De komende periode ga ik uitbreiden naar OBS OMS en de Kraemerschool.

Binnen het onderwijs wordt nog steeds te weinig gedaan met de integratie van de creatieve vakken. Dit is echt iets dat ik nog heel erg mis. Het wordt nog steeds gezien als iets dat op zichzelf staat. Ook wordt er heel erg gewerkt vanuit bestaande modellen en opdrachten. Ik vind dat je als leerkracht de verantwoordelijkheid hebt om kinderen te stimuleren hun creativiteit ook bij andere vakken in te zetten, zoals bij taal en rekenen. Juist om deze vakken bijvoorbeeld aantrekkelijker te maken voor kinderen. Ik zie nu nog steeds dat veel kinderen met tegenzin de taal- of rekeninstructie uitzitten. Met weerzin gaan ze hier mee aan de slag. Terwijl je ze op zo veel verschillende manieren hiermee aan het werk zou kunnen zetten.

Wanneer je dan echt de vakken beeldende vorming gaat geven vind ik het ook heel belangrijk dat je de kinderen stimuleert om verschil te maken. Kinderen en mensen in het algemeen zijn allemaal verschillend en het is heel goed om dit ook te benadrukken en uit te spreken dat het heel leuk is om verschillend te zijn. Wanneer je de verschillen bespreekbaar maakt leren kinderen ook heel goed hun sociale vaardigheden te ontwikkelen. Hierdoor krijgen kinderen meer zelfvertrouwen en worden ze weerbaarder.
Je ziet vaak binnen het kunstvakonderwijs dat er van te voren wordt bepaald wat je met kinderen gaat maken. Hierdoor wordt de fantasie van kinderen veel te weinig geprikkeld. Na de les liggen er allemaal vrijwel identieke producten op tafel waarvan je weinig kunt vinden. Als je de opdracht minder vastlegt kun je veel meer creatieve processen doorlopen, maar goed hier loop je vaak al tegen allerlei problemen op, want in de praktijk werkt dit natuurlijk alleen wanneer je dit al van jongs af aan stimuleert.

Werk als beeldend kunstenaar

Het lichaam en waar het lichaam zich bevindt speelt in mijn boekjes, foto’s en video-installaties een belangrijke rol. Ik kijk naar de sporen die iemand achterlaat als hij bijvoorbeeld een boek leest. Ik benader het boek daarbij puur als object, los van de inhoud, en probeer een ervaring te creëren waarbij de toeschouwer op kan gaan in het werk. Ik onderzoek de sporen die mensen achterlaten.

Ook Tijd en ruimte spelen in mijn werk een grote rol, ze zouden de peilers kunnen zijn voor het denken over en ervaren van realiteit. Net zoals een boek je voor heel even in een andere wereld kan plaatsen. Ik onderzoek hoe het menselijk lichaam zich verhoudt ten opzichte van tijd en ruimte. Wanneer iemand een ruimte betreedt, hoeft dat helemaal niet te betekenen dat de ruimte er ook echt is, want je hersenen kunnen je soms vreselijk voor de gek houden. Daarom kan iets imaginairs worden ervaren als iets werkelijks en kan iets werkelijks ook worden ervaren als iets dat onwerkelijk lijkt. Boeken zijn hierbij een belangrijk medium, omdat je bij een boek ook helemaal op kan gaan in een nieuwe wereld, een andere werkelijkheid. Dus waar ik eerst alleen de eventuele aanwezigheid van de mens probeerde weer te geven betrek ik nu de toeschouwer steeds meer zelf bij het werk. Zodat ze wat ik zie ook kunnen ervaren. In mijn latere werk speelt de tegenstelling van werkelijk versus onwerkelijk nog steeds een grote rol, maar ook is er een belangrijk nieuw aspect bijgekomen, namelijk de toenemende mate van interactie van de toeschouwer met het werk.

 

Werken met kinderen:

Schatkamer
Eind september ben ik begonnen met het geven van workshops aan verschillende groepen op de basisschool. Ik geef verschillende workshop met behulp van nieuwe media, zoals film maken en een workshop met lichtbakken en een overheadprojector. Verder geef ik ook nog workshops t-shirts bedrukken.Dit doe ik op verschillende scholen in Amsterdam Nieuw-West zoals de Slootermeerschool, OBS-OMS, OBS de Punt, de Vlaamse reus en de Mijlpaal. Voor meer info check workshops

Eerder werk

Kunstspeeltuin ‘de wereld van Nijntje’ (2013)
Als beeldend kunstenaar heb ik deze maanden het team versterkt bij de kunstspeeltuin. Hier werkte ik met hele kleine kinderen vanuit de Reggio Emilia gedachte. De kinderen konden in dit rondreizende Nijntje atelier ook werken op de lichttafel, tekenen op de glazen wand en op de overheadprojector. Dit proces heb ik als kunstenaar begeleid.
www
.kunstspeeltuin.nl/nijntje

Schatkamer (2012)
Als assistent van poppenspeler Wim Kerkhove heb ik de twee maanden workshops gegeven aan kinderen bij de naschoolse opvang van de de Vlugt school en de Slootermeerschool. Samen hebben we simpele poppen gemaakt met kinderen uit de kleuterklas en daarna een kleine voorstelling gegeven voor de ouders.

www.koersnieuwwest.nl

Voorleesexpress (2011)
Een half jaar lang heb ik elke week voorgelezen bij een meisje thuis in Nieuw-West met een taalachterstand. Samen lazen we boeken en bespraken dingen die ze op school had geleerd.
www.voorleesexpress.nl

Zin in kunst (2009)
Een project op Basisschool t’Gein. Werken met kinderen en hun verzamelingen i.s.m. beelden kunstenaar Sanne Groen. Bij dit project heb ik voor het eerst kennis gemaakt met de Reggio Emilia benadering. We hebben de kinderen tijdens dit project geen voorbeelden gegeven van wat er gemaakt moest worden.

 

Exposities

4tunedcities
4 onafhankelijke film en autonome kunst festivals in Pristina//Amsterdam//Sarajevo en Skopje. Hier was tussen 27 september 2010 en 21 december een van mijn films "skyline NR1" te zien. Van 27 okt t/m 30 okt in Amsterdam, in Gallerie Schijnheilig op de Passeerdersgracht. Ook draaide mijn film in de national gallery of Kosovo. Verder reisde ik naar Skopje waar de film ook te zien was. Voor meer info ga naar www.4tunedcities.org

Keys Project
30 september is dan eindelijk de opening van mijn video-installatie in huize Frankendael geweest. Voor meer info kan je op de website kijken.

Nazomer Festival
12 september vond in de Pijp in Amsterdam het Nazomer Festival plaats. Samen met Sanne Groen heb ik daar onze ruilkast 'het gegeven paard' gepresenteerd. Het was een groot succes, want met dit werk hebben we de 1e prijs gewonnen tijdens het festival. Daarom zullen we binnenkort een expositie houden in het wijkcentrum.

Openbare Bibliotheek Rotterdam
Van 15 april t/m 12 mei 2010 was mijn werk te zien in de bibliotheek van Rotterdam. Een overzicht van interactief grafisch werk.

Volkskrant
9 april verscheen er een artikel over 'hoogtelijnen' in de Volkskrant geschreven door Arjan Peters. Check het artikel

Lava
Artikel over hoogtelijnen. Koop nu het nieuwste nummer van literaire tijdschrift Lava, verkrijgbaar in de betere boekwinkels door heel Nederland.

Draw the Outline (7 jan-14 feb 2010)
Een interactieve expositie met vijf jonge explorers. Samen willen wij het publiek aanzetten tot deelname aan onze expositie. Nieuw werk: 'Zelfportretten'

Zin in kunst
maart 2009 een project op Basisschool t’Gein. Werken met kinderen en hun verzamelingen, van groep 1 t/m 4 samen met Sanne Groen (Beeldend Kunstenaar)

Expostie At Arthouse
10 oktober 2009 opening werkplekken Arthouse. Een kijkje in het werk van jonge kunstenaars.
www.atarthouse.org

In-visible
7nov-30nov 2009 een onderzoek naar presentatie vormen van het kuntstenaarsboek.

Boekpresentatie Bookcase
1 dec 2009 videopresentatie kunstboeken voor opening kunstboekenwinkel “Bookcase” in Rotterdam.

Overig
- Eindexamen expositie Gerrit Rietveld Academie.
- Eindexamen try-out, video-installatie, projecties van deuren op een leeg boek waar de toeschouwer in kon lopen. Tolstraat (december 2008)
- ‘Wintertuin’ samenwerkingsverband Mode, Design, Textiel, Tolstraat (februari  2008). Een project over regen waarin ik op zoek ging naar de reflectie in plassen en het niet waarneembare. Dit had een film als resultaat waarbij je in een spiegel in de vorm van een plas, op de fiets, alles kon zien wat zich boven je hoofd afspeelt.